۷ تکنولوژی در رستوران داری که سبب تغییرات در صنعت رستوران داری شده است : از صندوق فروش تا محل آشپزخانه ، تکنولوژی یک جز لاینفک از پروسه کارکرد رستوران ها است.

وسایل رستوران

نوآفرینان تکنولوژی به صورت مدام در حال یافتن راه حل یافتن راه حل های برای آسانتر کردن،سود آور تر و راحت تر کردن رستوران داری هستند.

این تغییرات در تکنولوژی سبب ایجاد نوآوری های جالبی در این صنعت شده که آنها را به عنوان یک الزام درآورده است و به طور کلی صنعت رستوران داری را متحول کرده است.

۷ تکنولوژی در رستوران داری که بایستی در منوی هر رستورانی موجود باشد آمده است:

۱)سنسور های دمای بلوتوٍثی

استانداردهای HACCP (ایمنی غذا) در اصل یک دردسر است.به همین دلیل است که بسیاری از رستوران ها در حال استفاده از سیستم مونیتورینگ دما به صورت بلوتوثی هستند تا مطمئن شوند که غذاها و تجهیزات آنها در دمای مناسب قرار دارند.

وسایل رستوران

استفاده از ابزارهای دستی سنسور های ثابت ، سبب نشده که رستوران ها به صورت دستی یا اتوماتیک دمای وسایل حیاتی رستوران را در کمتر از ۴ ثانیه اندازه گیری کنند.

مدیران می توانند محدودیت های را برای هر غذا یا تجهیز تعیین کنند و در صورتی که دمای آنها از حد مورد قبول اضافه شد،به آنها اخطار دهد.

همچنین این سنسور های بلوتوثی می توانند به صورت وایرلس اطلاعات مربوط به دما را در فایل مخصوص ایمنی غذا(HACCP) ذخیره کنند که دیگر مدیران نیازمند این کار نیستند.

تکنولوژی در صنعت رستوران داری
۷ تکنولوژی در رستوران داری

این امتیاز به کارکنان نیز در حذف گزارش نوعی روزانه و احتمال خطاهای که در آن ممکن است به وجود بیاید ، کمک می کند.

سیستم کنترل وایرلس دما به عنوان یک سیستم خودکار و فعال می تواند از هدر رفتن مواد غذای و از آن مهمتر از کاهش رضایت مشتریان جلوگیری می کند.

۲) نرم افزارهای ایجاد برنامه ریزی کاری یا بهبود برنامه ریزی کاری

تمامی رستوران دارها به خوبی می دانند که برنامه ریزی برای انجام بهینه کارها چقدر سخت است.

خشبختانه امروز نرم‌افزار های وجود دارد که به آنها در این زمینه کمک می‌کند.در طی چند ثانیه مدیران رستوران می‌توانند یک برنامه ریزی هفتگی را تولید کنند و برای پرسنل خود به صورت دیجیتال ارسال کنند.

زمان های شیفت و موقعیت کارکنان با توجه به تاریخچه الگوی کاری پرسنل بهینه سازی شده و سطح فروش با توجه به فروش های قبلی پیش بینی شده تا از کمبود یا زیاد بودن نیروها در آن شیفت کاری جلوگیری کند.

7 تکنولوژی در صنعت رستوران داری
۷ تکنولوژی در رستوران داری

همچنین از این برنامه زمان بندی می‌توان جهت منظم کردن حضور پرسنل ،درخواست های مرخصی و تعویض شیفت کاری بین پرسنل،به صورت مستقیم استفاده کرد.

از این تکنولوژی همچنین می‌توان جهت بررسی میزان فروش و بودجه بندی برای پرسنل استفاده کرد تا منجرب به کاهش زمان های هدر رفته و افزایش سود آوری شود.

در حقیقت،رستوران های که از نرم افزارهای برنامه ریزی استفاده می‌کنند،کاهشی در حد ۲ درصد در هزینه های نیروی انسانی دارند.

به لطف نرم‌افزار های زمان بندی خودکار،افراد مناسب در زمان مناسب و در موقعیت مناسب به راحتی قرار می‌گیرند.

7 تکنولوژی جدید در صنعت رستوران داری
۷ تکنولوژی در رستوران داری

۳)تکنولوژی واقعیت مجازی در استخدام نیروهای جدید

واقعیت مجازی و مدیریت منابع انسانی دست به دست هم داده‌اند تا جدیدترین روش برای مدیریت کارکنان را ایجاد کنند که این کار از طریق روش آموزش نیروهای جدید به کمک واقعیت مجازی انجام می‌شود.

افراد تازه استخدام شده می‌توانند به کمک یک هدفون و یک نرم‌افزار خاص طراحی شده برای این منظور آموزش های خود در زمینه رستوران بدون هیچ گونه ریسکی در مقایسه با دوره های آزمایشی واقعی بگذرانند

آنها می‌توانند یک گردش واقعی ۳۶۰ درجه در محیط کاری واقعی داشته باشند و دیگر نیروهای کاری را در موقعیت حقیقی ببینند و مهارتهای خود را از طریق بازی های شبیه سازی شده امتحان بگذراند.

تجهیزات فست فود

به کمک این تکنولوژی کارآموزان نیاز ندارند ،در محیط واقعی رستوران قرار بگیرند و یا حتی دست به غذاها بزنند تا کار خود را یاد بگیرند.

از این طریق فشار کمتری بر روی پرسنل قرار می‌گیرد تا کمتر خطا کنند و همچنین مدیران دقت بیشتری پیدا می‌کنند تا به دیگر مسئولیت های خود بپردازند.

این تکنولوژی اولین بار توسط هانی گرو Honeygrow استفاده شد و نشان داد که چگونه می‌تواند به کارکنان کمک کند که چگونه کارهای خود را بهتر و سریعتر انجام دهند.

رستوران های که از این تکنولوژی جدید استفاده می‌کنند،می‌توانند مطمئن باشند که همه پرسنل آنها آموزش های یکسانی دریافت کرده‌اند و به طور مساوات برای اداره امورات روزمره رستوران آماده شده‌اند.

7 تکنولوژی در صنعت رستوران داری
اشتراک گذاری منو در شبکه های اجتماعی

۴)پیگیری دیجیتال مانده انبارها

استفاده از کاغذ و قلم جهت بررسی کردن موجودی انبارها روشی بسیار قدیمی است و امروزه دنیای دیجیتال راه خود را در این مورد هم رستوران‌ها بازکرده است.

بسیاری از رستوران‌ها به سیستم انبار داری دیجیتال روی آمده‌اند،زیرا که به کمک آنها می‌توانند دید بهتری نسبت به دارایی های خود پیدا کنند.

کارکنان رستوران به راحتی می‌توانند از طریق یک نرم‌افزار موبایلی به طور مستقیم مقادیر موجودی انبار را ببینند و یا اضافه و کم کنند تا از این طریق به دقت و راندمان بالاتر برسند.

همچنین مدیران می‌توانند برنامه ریزی متوالی و دلخواهی را برای انبار گردانی هر محصول موجود در انبار،مشخص کنند.

به دلیل داشتن انعطاف پذیری در مورد تعدد و زمان بندی انبار گردانی از این طریق،آنها می‌توانند دقت نظر بهتری بر روی اجناس گران قیمت موجود در انبار خود داشته باشند.

نه تنها این نرم‌افزار می‌تواند موجودی انبار اجناس موجود در انبار را پیگیری کند،بلکه حتی می‌تواند مقدار موجودی را به صورت تئوری دنبال کند.

با استفاده از اطلاعات دستور پخت و میزان فروش دستور پخت و میزان فروش هر غذایی مشخص این تکنولوژی می‌تواند نشان دهد که چقدر مواد اولیه بایستی برای فروش مقدار معینی از غذای مورد نظر در گردش کار آشپزخانه باشد.

یک مقایسه بین مقدار در موجودی مشخص می‌تواند اعلان خطری برای مدیران در جهت بررسی اختلاف مقدار در مورد وزن کشی مواد لازم،مقدار ضایعات احیانا دزدی از انبار باشد که در نهایت می‌تواند به عکس العمل سریع و به موقع آنها منجر شود.

7 تکنولوژی در صنعت رستوران داری
طراحی وب سایت برای رستوران

۵)۷ تکنولوژی در رستوران ابزارهای خرید اتوماتیک

یکی از بزرگترین مشکلاتی که یک رستوران می‌تواند داشته باشد ،نداشتن غذای کافی جهت سرو به مشتریان می‌باشد.

اعصاب و فکر خود را آزاد نگه دارید و اجازه دهید که یک سیستم خرید مکانیزه این کار را برای شما انجام دهد.

با متصل کردن این سامانه به سیستم انبار دیجیتال به مدیران کمک می‌کند که ،آنها دید بسیار خوبی بر روی موجودی انبار و میزان فروش متوسط داشته باشند و در هنگام کاهش بیش از اندازه موجود انبار به آنها اخطار دهد.

این تکنولوژی توصیه های هوشمند برای سطح خرید اعلام می‌کند که این مورد بر اساس زمان پیک کاری رستوران،پیش بینی مقدار فروش و برابر کردن این موارد با موجودی انبار،کار می‌کند.

همچنین مدیران می‌توانند حالت سفارش گذاری اتوماتیک را فعال کنند تا وقتی که موجودی انبار به مقدار مشخصی رسید،به صورت خودکار سفارش بدهد.

کل فرآیند سفارش گذاری می‌تواند از طریق یک نرم‌افزار موبایلی صورت گیرد که در آن می‌توان موارد زیر را جای داد.

  1. تایید کردن سفارش گذاشته شده
  2. تایید کردن فاکتور نهایی
  3. حتی مقایسه کردن قیمت های داده شده توسط تامین کنندگان مختلف در جاییکه کارهای بسیاری در یک رستوران هر روزه صورت می‌گیرد ،از طریق این نرم افزار می‌توان کنترل خوبی بر روی موجودی انبار داشت.
۷ تکنولوژی جدید در صنعت رستوران داری
۷ تکنولوژی در رستوران داری

۶) پایانه سفارش دهی کیوسکی یا روی میزی

بایستی با سفارش گیری توسط گارسون خداحافظی کرده و به کیوسک های سفارش گیری خوشامد گفت که جدید ترین روش سفارش گیری میباشد.

ممکن است در حال حاضر شما در برخی از شعب رستوران ها در محله خود از این دست کیوسک ها دیده باشید و متوجه اختلاف بسیار زیاد بین این روش سفارش دهی با روش سنتی شده باشید.

در این کیوسک های سفارش دهی،مشتریان می‌توانندکل منو را جستجو کنند،سفارش دلخواه خود با مواد مورد بگذارند و حتی پرداخت صورت حساب خود را به طور کامل انجام دهد.

این مورد به همراه پیشنهادهای ویژه‌ای که دستگاه برای بالا بردن فروش از طریق پیشنهاد خرید سالاد دسر،نوشیدنی های مختلف،انواع استارتر ها و غیره می‌دهد،سبب افزایش فروش می‌شود.

با مجهز بودن یک رستوران به کیوسک فروش جهت انجام عملیات های مالی سبب می‌شود که پرسنل شما تمرکز بیشتری بر روی کارهای داخل آشپزخانه و سرویس دهی به مشتریان داشته باشندتا اینکه تمرکز و انرژی آنها به هدر نمی‌رود.

در حال حاضر بحث های وجود دارد که این تکنولوژی به سمتی پیشرفت کند که از تکنولوژی هوش مصنوعی و تکنولوژی شناخت افراد استفاده کرده که بتواند غذای پیشنهادی به مشتری را هم از نظر نوع غذا و هم از نظر قیمت با توجه به اطلاعاتی که از طریق چهره و صحبت کردن مشتری به دست می‌آورد،پیشنهاد دهد.

7 تکنولوژی در صنعت رستوران داری
۷ تکنولوژی در رستوران داری

۷)مدیریت میزهای دیجیتال و سیم رزرو میز اتوماتیک

عموما زمان طولانی در صف انتظار ماندن در هر رستورانی ،موجبات نارضایتی بسیاری از مشتریان شده است.

اما با استفاده از تکنولوژی مدیریت میز دیجیتال مشتریان و مهمانان آنها دو خوشحال خواهند بود.

این نرم‌افزار قادر خواهد بود که اموری مانند رزرو کردن میز برای مشتریان و پیشنهاد دادن زمان مناسب جهت طول مدت زمان نشستن سرمیز با توجه به ابعاد مهمانی و زمان انجام آن را به راحتی محاسبه و به اطلاع مشتری برساند.

همچنین از طریق این نرم‌افزار ،رستوران دارهای می‌توانند به مشتریان خود زمان دقیق انتظار را اطلاع دهند یا حتی از طریق پیام کوتاه به مشتریان اطلاع دهند که میز آنها آماده است و از این طریق تجربه زیبا و لذت بخشی را به مشتریان خود ارائه می‌کنند.

۷ تکنولوژی جدید در صنعت رستوران داری
جمع آوری سلیقه های مشتری ها

همچنین گارسون های شما می‌توانند اطلاعات گرانبها و ارزشمندی از مشتریان شما داشته باشد که برخی از آنها در زیر اشاره شده است:

  1. تاریخچه غذاهای که مشتری تا امروز خورد است
  2. مهمترین و مورد پسندترین غذای مشتری
  3. اعلام تاریخ تولد یا دیگر تاریخ های مهم برای مشتری و غافلگیر کردن مشتری همچنین پرسنل شما می‌توانند مشتریان را از روند دقیق آماده شدن غذای خود مطلع کنند و از این طریق تجربه جدیدی را به آنها نشان دهند.

در طول سال های گذشته،تکنولوژی به عنوان یک ابزار موثر برای موفقیت در صنعت رستوران داری شناخته شده است.

برای بازار رقابتی امروزه رقابتی امروزه میان رستوران‌ها تنها صرف داشتن غذای خوب سبب در موفقیت آن نمی‌شود

بلکه بایستی از فناوری های به روز نیز حتما استفاده نمود تا در میدان جنگ و رقابت بتوانیم بمانیم.

اگر چه به کارگیری این تکنولوژی ها مستلزم صرف هزینه و زمان می‌باشد ولی نتایج آن بسیار چشمگیر است.