ماشین ظرفشویی مناسب رستوران چه ویژگی هایی دارد؟ همانطور که مشخص است یکی از الزامات در آشپزخانه هر رستورانی ماشین ظرفشویی است. ماشین ظرفشویی می تواند حجم زیادی از ظروف را در زمان بسیار کمتر از حالت دستی و با کمترین دخالت نیروی انسانی بشوید.

ماشین ظرفشویی
ماشین ظرفشویی

شاید مقاله “بهترین ترازوی صنعتی چیست؟” برای شما جذاب باشد.


بهترین ماشین ظرفشویی مناسب رستوران کدام است؟ برای آنکه بتوانیم به سئوال شما جواب بدهیم ابتدا بایستی نکاتی را پیرامون دلیل استفاده از ماشین ظرفشویی بررسی کنیم.

ماشین ظرفشویی مزیت های زیادی دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

1- در رستوران های با حجم کار بالا شستن ظروف یکی از سخت ترین و زمان بر ترین کارها است. ظرف ها بایستی از سالن سرو غذا جمع آوری شده و به قسمت ظرفشویخانه منتقل شوند. سپس ظرف ها به تناسب شکل و اندازه تفکیک شوند و باقیمانده غذا از آنها پاک شود. پس از آن ظروف توسط یک کارگر شسته و توسط فرد دیگری آبکشی شود. سپس ظرف های شسته شده به قفسه های آبچکان منتقل شود تا خشک شوند.


2- زمان شستشو در ماشین ظرفشویی بسیار پایین تر از حالت دستی است. در اکثر ماشین های ظرفشویی یک سیکل شستشو با توجه به تنظیمات ماشین چیزی حدود 60 تا 180 ثانیه طول می کشد. این زمان برای شستن یک سبد از ظروف است که در آنها تعداد 6 الی 12 تکه ظرف جای می گیرد.

3- از نظر بهداشتی ماشین ظرفشویی دارای ارجحیت است. دمای آب در ماشین ظرفشویی در حدود 70 الی 80 درجه سانتیگراد است. این دما بسیار بالاتر از حدی است که دست های یک کارگر ظرفشویی بتواند تحمل کند. این دما سبب چربی بری بسیار بیشتر از ظروف شده و همچنین به ضدعفونی کردن ظروف کمک شایانی می کند. همچنین مواد شونده مورد استفاده در ماشین های ظرفشویی قدرت پاک کنندگی بسیار بالاتری نسبت به انواعی که برای شستشوی ظروف با دست استفاده می شوند، دارند. همچنین مکانیزم شستشو در ماشین ظرفشویی با فشار آب گرم می باشد که این مورد سبب شستشوی بهتر ظروف می شود.


4- یکی دیگر از مزیت های ماشین ظرفشویی مناسب رستوران صرفه جویی در مصرف آب است. در مرحله شستشوی اولیه از محلول آب و مواد شونده چندین بار استفاده می شود و فقط در مرحله آبکشی از آب تازه استفاده می شود. به همین دلیل در مصرف آب به شذت صرفه جویی می شود.


5- آخرین نکته ایی که در مورد مزیت های ماشین ظرفشویی می توان نام برد این است که به دلیل قرار گرفتن ظروف درون سبد و عدم حرکت آنها در هنگام شستشو امکان شکستن و لب پریدگی ظروف بسیار کم است. با توجه به قیمت بالای ظروف مورد استفاده در رستوران ها مراقبت از آنها در برابر شکستگی بسیار اهمیت دارد. یکی از مهمترین مشکلات در هنگام شستشوی دستی امکان شکستن و لب پریدگی ظروف می باشد که این مورد در هنگام استفاده از ماشین ظرفشویی به حداقل می رسد.

انواع ماشین ظرفشویی مناسب رستوران

به طور کلی می توان ماشین ظرفشویی مناسب رستوران را به دو دسته کلی تقسیم نمود.


1- در دسته اول ماشین هایی قرار می گیرد که سبد ظروف در داخل ماشین ثابت است و حرکتی ندارد. در این ماشین ها دو افشانه آب چرخان یکی از بالا و دیگری از پایین آب را به سمت ظروف هدایت می کند. این نوع از ماشین ظرفشویی مناسب رستوران ها کوچک و متوسط هستند.


2- دسته دیگری ماشین هایی هستند که دارای یک ریل نوار نقاله هستند. سبد یا خود ظرف ها بر روی نوار قرار می گیرند و به داخل تونل شستشو هدایت می شوند. عمدتا این ماشین ظرفشویی برای رستوران ها و واحد هایی مورد استفاده است که دارای حجم کار بالا می باشند. این نوع ماشین ظرفشویی مناسب شستن سینی های سلف سرویس نیز می باشد.

نمای شماتیک ماشین ظرفشویی ریلی


برای دیدن ماشین ظرفشویی صنعتی هود تایپ تیتان 1200 بشقابه کلیک کنید.

ماشین های ظرفشویی دسته اول به دو دسته دیگر از لحاظ شکل و ظرفیت تقسیم می شوند. ماشین ظرفشویی زیرکانتری و ماشین ظرفشویی هود تایپ.

ماشین ظرفشویی مناسب رستوران زیر کانتری

این دستگاه دارای ابعاد کوچکی نسبت به نمونه ای دیگر صنعتی می باشد. محل نصب آن عموما زیر کانتر یا کابینت می باشد و عموما برای شستشوی لیوان ها و ظروف کوچک مخصوصا در کافه ها مورد استفاده است. درب این دستگاه به صورت لولایی و رو به جلو باز می شود. این دستگاه دارای سبدی است که ظرف ها داخل آن قرار می گیرد و عمل شستشو در سه سیکل 60، 90 و 180 ثانیه ایی انجام می شود. ظرفیت شسشتو در این گونه دستگاه ها در حدود 540 تکه لیوان در یک ساعت می باشد. از بهترین برندهای موجود در این زمینه می توان به الکترولوکس، زانوسی و هوبارت اشاره کرد.

ماشین ظرفشویی مناسب رستوران هود تایپ

این نوع ماشین ظرفشویی کاربرد بیشتری در رستوران ها دارد. این دستگاه به صورت ایستاده قرار می گیرد و درب آن به صورت کشویی و رو به بالا باز می شود. ظرف ها داخل سبد مخصوص قرار گرفته و داخل دستگاه جای می گیرد. دستگاه دارای دو افشانه آب گرم در سقف و کف محفظه شستشو است. زمان شستشو در این دستگاه قابل تنظیم است ولی عمدتا بین 60 تا 180 ثانیه می باشد. از بهترین برند های موجود در بازار می توان به الکترولوکس، زانوسی و هوبارت اشاره کرد. ظرفیت این دستگاه 1200 بشقاب در یک ساعت می باشد.

ماشین ظرفشویی هود تایپ

نحوه قرارگیری و الزامات نصب ماشین ظرفشویی در آشپزخانه

در هنگام جانمایی ماشین ظرفشویی در آشپزخانه بایستی به نکات مهمی توجه کرد که در زیر به مهمترین آنها پرداخته می شود:


1- به صورت استاندارد جایی که ماشین ظرفشویی نصب می شود بایستی دارای سیم ارت باشد. ماشین ظرفشویی دستگاهی است که در یک محیط مرطوب کار می کند و جریان الکتریسیته نیز در آن وجود دارد. بنابراین برای افزایش ایمنی کاربر بایستی حتما در محل نصب سیم ارت موجود باشد.


2- برق سه فاز از دیگر الزامات اکثر ماشین های ظرفشویی است. برخی از انواع ماشین ها به صورت انتخابی با برق تکفاز نیز کار می کنند اما عملکرد دستگاه با برق سه فاز بهتر بوده و همچنین مصرف برق بهینه تری دارد.


3- اکثر ماشین های ظرفشویی دارای پمپ تخلیه فاضلاب نیستند و آب طبق گرانش زمین از ماشین تخلیه می شود. بنابراین بایستی لوله فاضلاب را در ارتفاع مناسبی از کف زمین نصب کرد تا عمل تخلیه آب به خوبی انجام شود.


4- وجود آب گرم در محل ورودی آب به دستگاه نیز در مصرف برق دستگاه کمک می کند.


5- استفاده از سختی گیر فیزیکی در محل ورود آب به دستگاه در بالابردن عمر قطعات دستگاه بسیار کمک می کند. همچنین استفاده از پودرهایی که سختی آب را کاهش می دهد نیز کارآیی دارد.


6- نکته آخر که بسیار مهم است درمورد نحوه جانمایی ماشین ظرفشویی است. این دستگاه باید به گونه ایی نصب شود که یک سینک در یک سمت دستگاه و یک میز کار در سمت دیگر آن باشد. دلیل این است که ظروف قبل از جای گیری در ماشین بایستی از باقیمانده غذاها پاک شوند که این کار درون سینک انجام می شود. بهتر است بر روی سینک یک شیر شاور نیز نصب شود و ذراتی از غذا که به کف ظرف ها چسبیده شده را با فشار آب پاک نمود. این کار به شسته شدن هر چه بهتر ظروف کمک می کند.

همچنین پس از خروج سبد ماشین ظرفشویی از داخل دستگاه بایستی آن را روی میز قرار داد تا بتوان ظروف را خارج کرد. یک قفسه چرخدار نیز می توان در کنار این میز در نظر گرفت که سبدهای خالی شده را درون آن قرار داد و بتوان به راحتی جابه جا نمود.

آیا سبد بشقاب و سینی با لیوان و قاشق و چنگال متفاوت است؟

بله.

سبد مخصوص بشقاب و لیوان دارای شاخک هایی است که لیوان یا بشقاب و سینی میان آنها ثابت می شوند. اما برای قاشق و چنگال سبدی وجود دارد که کف آن صاف است و قاشق و چنگال ها در کف آن جای می گیرند و شسته می شوند.

سبد بشقاب و دیس
سبد قاشق و چنگال
سبد لیوان

انتخاب ماشین ظرفشویی مناسب رستوران

با توجه به جمیع نکات بالا، مهمترین نکته در انتخاب ماشین ظرفشویی مناسب رستوران ظرفیت مورد نیاز دستگاه و همچنین نوع ظرفی است که میخواهد شسته شود، می باشد. اگر ظرفیت کار پایین است بهترین گزینه ماشین ظرفشویی زیر کانتری است. برای حجم متوسط از مدل هود تایپ بایستی استفاده کرد و در ظرفیت های بالا مدل ریلی بهترین انتخاب است.

جهت دیدن ویدئو ماشین ظرفشویی ریلی کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *